2011. okt. 20.

Per aspera ad astra

Kilencven éve, egy ködös őszi reggelen IV. Károly magyar király elindult a Luzerni-tó partján álló Hertenstein kastélyból az ismeretlenbe... Haza. Csupán Zita királyné és Boroviczény Aladár, kabinetirodájának egykori főnöke tartott vele. Őszbefordult tájon, zord hegyek és mély tavak között autóztak a Zürich melletti dübendorfi repülőtérre. Ott már várta őket az egymotoros Junkers F-13, hogy három pilótával hazarepíthesse a királyt Magyarországra. Az Ad Astra Aero svájci légiközlekedési vállalat gépét eddig csupán légifényképezésre és charterjáratok céljára vették igénybe. A hatszemélyes gép ekkora útra talán még nem is vállalkozott azelőtt. A felszállás után Ausztria felett a motor kétszer is kihagyott, de végül szerencsésen landoltak Cziráky gróf birtokán Dénesfa mellett. A kisalföldi rónán most kápolna áll azon a szent helyen, ahol a kis repülőgép földet ért.
 


Hogy mi történt a királyi párral a leszállás után, már mindannyian jól ismerjük a történelemkönyvekből. A repülőgépet - mely hazarepítette Őket - a magyar kormány később rekvirálta. Végül a Közlekedési Múzeumba került, ahol kisebb sérülésekkel megúszta a II. Világháborút. Ott áll ma is, megtekinthető, megérinthető. Talán egyszer lelkes repülőgéprajongók újra beindítják motorját és tesznek egy kört Cirák és Dénesfa között, a repülőgép-formájú ligetecskében álló kápolna fölött.

Nincsenek megjegyzések: